Boston Globe Lifts Bad Info From Other Sources on Romney’s Bain Tenure


The Boston Globe wanted readers to think it had a scoop on its Bain Capitol story on July 12. But in the story claiming Romney is lying about leaving Bain in 1999, the Boston Globe not only used the work of other publications and did so without attribution (we call that plagiarism) but, on top of that, the sources used are simply wrong in the claim that Romney stayed at Bain three years after he said he left. It’s all around newspaper fail.

The Boston Globe was excited to push its story (subscription required), a tale of gotcha journalism where the GOP candidate was “proven” to have lied about saying he left Bain Capitol in 1999. The Globe claims they “found” evidence that he was actually there, actively managing the company until as late as 2002. If this were true, Romney wouldn’t just be a liar but he’d also be in trouble with the Securities and Exchange Commission (SEC).

Says the Boston Globe,

Mitt Romney has repeatedly sought to distance himself from some business dealings at Bain Capital by asserting that he left the firm in February 1999, but a review of public records shows that his authority lingered for three more years as Bain repeatedly listed him on government filings as the man in charge. Until 2002, when Romney and Bain Capital finalized a severance agreement, he remained the firm’s “sole stockholder, chairman of the board, chief executive officer and president,” according to SEC documents. The description was applied even to the creation of five new Bain partnerships a full three years after Romney has said he relinquished all control.

If this were all true, it would be a pretty bad thing for the candidate. Fortunately for Mitt and unfortunately for the screaming headline of the Boston Globe, it isn’t true. Mitt really did stop managing Bain Capitol in 1999 when he left the company to take over the struggling Winter Olympics.

Even FactCheck.org, no friend to Republicans, has debunked claims that Romney was actively controlling Bain after 1999. The Obama campaign has repeatedly claimed that Obama managed Bain after 1999, but FactCheck says Obama is all wet.

And after reviewing evidence cited by the Obama campaign, we reaffirm our conclusion that Romney left the helm of Bain Capital when he took a leave of absence in 1999 to run the Salt Lake City Organizing Committee for the 2002 Winter Olympics — as he has said repeatedly — and never returned to active management.

Of course, there is little doubt that Romney’s name appears on some Bain documents after the 1999 date. But the issue isn’t whether Romney was completely cut off from Bain but whether, as he’s consistently said, he was no longer controlling Bain Capital.

After the Globe story, the Romney campaign told CNN that contrary to the Globe’s claims, Mitt’s Bain story has all been documented.

“Although Governor Romney was not involved with Bain Capital after he left to head the Winter Olympics in 1999, he was still listed on some technical filings,” the official said. “This is nothing more than a quirk in the law. When Governor Romney took over the Olympics, he was not involved in the operations of any Bain Capital entity in any way. He was too busy working to make the Olympic Games among the most successful ever held.”

The facts show that Mitt had turned over his control of Bain to others. The Globe is just not reporting full context in order to get a sensational headline.

It gets worse for the Boston Globe, though.

As soon as the Globe’s story hit the morning of July 12, a few other publications thought they saw something that looked familiar. In fact, they were right. As it turned out the Globe lifted the work of a few other journalists without bothering to give those writers and publications credit. We call that plagiarism, right?

The sources the Globe lifted the info from is also telling. Two extremely left-wing sources served as the Globe’s crib sheet. Left-wing writer David Corn of Mother Jones Magazine, a far left muckraker, was one of them. The second was the George Soros-funded Talking Points Memo website.

With biased, far left sources like that serving as the Globe’s “research department” it’s no wonder the Globe was not too keen on revealing them to its readers.

The Globe also quotes a former SEC commissioner on how bad this all is for Romney. The woman named Roberta Karmel is a bit of a biased source, though. Not only was she a Jimmy Carter appointee to the SEC, but she’s described herself as a “child of the New Deal.” It should be noted that until Obama came along, Franklin Roosevelt was the most anti-Business President we’ve ever had and used his New Deal policies to devastate the business sector.

Can we rely on Ms. Karmel, a woman that admittedly idolizes the thoroughly anti-business New Deal, to be a serious, unbiased source?

The Globe seems to have given itself a black eye with this biased, badly sourced, and simply untrue attack on Mitt Romney.

Warner Todd Huston

Warner Todd Huston

Warner Todd Huston is a Chicago-based freelance writer, has been writing opinion editorials and social criticism since early 2001 and is featured on many websites such as Andrew Breitbart's BigGovernment.com, BigJournalsim.com and all Breitbart News' other sites, RightWingNews.com, CanadaFreePress.com, and many, many others. Additionally, he has been a frequent guest on talk-radio programs across the country to discuss his opinion editorials and current events as well as appearing on TV networks such as CNN, Fox News, Fox Business Network, and various Chicago-based news programs. He has also written for several history magazines and appears in the book "Americans on Politics, Policy and Pop Culture" which can be purchased on amazon.com. He is also the owner and operator of PubliusForum.com. Feel free to contact him with any comments or questions : EMAIL Warner Todd Huston and follow him on Twitter, on Google Plus , and Facebook.

Related Articles

31

Politico Notices That A GOP Win In November Could Mean The End Of ObamaCare

Of course, since so many liberals and liberal companies have already received waivers, it wouldn’t mean all that much to

12

The Supreme Court UNANIMOUSLY Rules That Obama’s Recess Appointments Were An ILLEGAL Abuse of Power

Things have not been looking great for the Obama administration lately, with scandal after scandal haunting them. And unfortunately for

8

Obama Advertising for ‘Escorts’ to ‘Resettle’ Thousands of Illegal Aliens

First he creates a national crisis with his loose immigration laws that entice tens of thousands of illegal immigrants to